Nettvett for barn, 0-5 år | Omfavne!

Nettvett for barn, 0-5 år | Omfavne!

Tenk så trygt det var å ligge inne i mors mage! Helt beskyttet fra verden -joda det var jo selvfølgelig noe inntrykk som lyd og følelser som mor måtte ha, men allikevel så var barnet ditt omgitt av en trygghet du gjerne skulle ønske vil det vare gjennom hele oppveksten. Igjennom disse snuttene så skal vi se på det digitale universet som barn og unge både blir utsatt for og bruker gjennom hele oppveksten sin.

Det er både mange gleder og mange farer i-dette landskapet. Derfor har vi lyst til å utruste deg som foreldre til å ta gode og bevisste valg knyttet til barn og mediebruk; nettvett for barn.

«Min oppgave er å begrense skadene»

Jeg har ofte sagt at mine barn er selvfølgelig skapt helt perfekte og en av mine hovedoppgaver som pappa er å begrense skadene. Det er jo helt nydelig å tenke på at barna allerede fra før de er født er høyt elsket, selvfølgelig av deg som foreldre, men også av Gud. Barn er en velsignelse og velsignelser de må tas godt vare på -det er viktig i den tiden vi lever i hvordan så mange digitale tilbud nærmest står klare til å ta over foreldrerollen.

Hør her, du er den beste til å ta deg av ditt barn det er du som kjenner barnet ditt og kan lese barnet ditt på en helt unik måte derfor har du et veldig godt utgangspunkt når vi nå skal begynne å se litt på ulike faser av livet knyttet til mediebruk og barn.

Den første fasen livet til et barn kaller vi omfavne fasen, den går fra 0-5 år. I denne fasen skjer det vanvittig mye! Allerede ved 6-årsalder er de mest sentrale verdiene på plass, altså; må vi som voksne legge et fundament for disse nå i denne fasen.

Nettvett for barn | Den digitale karrieren

Mange barn starter sin digitale karriere etter sitt første besøk på ultralyd. Da blir bildet delt på et sosialt medie. Det er jo en fantastisk nyhet! Slapp av, her er det ingen fasiter -mitt råd til deg som foreldre er å ha et bevisst forhold til motivasjonen din til å dele bilder og følelsertidlig i barnets liv.

Det er også et godt råd til deg som foreldre at alt du deler og alt du skriver er noe barnet vil kunne være nysgjerrig på senere og noe dere sammen vil kunne ha stor glede av å se tilbake på. Er det noe som skal skje mellom deg og barnet og hvorfor tenker du at resten av verden skal kunne delta? Er det noe barnet har nytte av å og hvorfor det?

Spedbarn trenger foreldre som er til stede, men foreldres mobilbruk kan skape distanse mellom foreldre og barn. Samtidig fanger den foreldrenes oppmerksomhet og frarøver deres sensitivitet for barnets signaler. Et spedbarn som opplever respons fra sin omsorgsperson, vil erfare at det kan påvirke relasjonen dem imellom.

Tidlig samspill mellom foreldre og barn er noe vi vet er kritisk for utviklingen til barn. Vi er skapt for felleskap og sosialt samspill.Her snakker vi jo om type menneskelig mekanismer som regulering av adferd og hvilke handle mønster vi har ovenfor andre mennesker. Det innebærer at vi evner felles oppmerksomhet med barnet som gir følelse av nærhet at barnet erverver seg forståelse av omverdenen.

Oppmerksomhet og øyekontakt

Oppmerksomhet og øyekontakt er to viktige faktorer i denne tidlige fasen. Dette gjelder jo resten av fasene også. Er jo sånn vi er designet for og nettopp derfor kan mediebruk bli et veldig forstyrrende element for oss mennesker både unge og voksne.

Så er det noe jeg virkelig vil gi tommel opp for i denne fasen av livet til barnet så er det og gi det er mye oppmerksomhet uten konkurranse fra egen mediebruk. Medietilsynet forteller at 8-9 % av barn i denne unge alderen faktisk har egen mobiltelefon, men at det vil være TV og nettbrett som er inngangsporten for mange barn til mediebruk. Hva forstår barn faktisk av hva de ser?

Barn er forskjellige og reagerer ulikt på det er de ser men det finnes noen generelle kjøreregler. Barn mellom 0-3 år opplever en levende virkelighet. Det vil si at de opplever at det som skjer på skjerm -det skjer!

Barn mellom 3-5år opplever en mulig virkelighet det som skjer på skjerm -skjer mulig!

Med tanke på nyheter er dette særdeles viktig kunnskap hvor mange barn setter sammen bruddstykker av hva de ser! Nyheter om katastrofer kan for et barn være veldig skremmende da opplevelsen de sitter med at dette skjer igjen og igjen hver gang nyheten vises. Tommel ned for å la barn se nyheter alene!

Etabler gode rutiner for nettvett for barn

En treåring erverdensmester og vil gjerne klare alt på egenhånd det er selvfølgelig viktig å la de oppleve mye mestring legg til rette for det! Men iPaden skal ikke en treåring utforske alene!

Skille mellom fantasi og virkelighet er oppført på mange måter for barn i denne fasen og de vil være ekstra sårbare overfor det de vil møte på nett. Det er mange digitale aktører som ønsker barn velkommen på sine ulike plattformer men barn skal ikke ut i dette digitale leke universet alene med de farer det vil føre med seg.

Etablering av rutiner og gode grenser knyttet til skjermbruk, vil gjøre at barna opplever seg trygg og øke evnen til selvkontroll. YouTube vil være en plattform som bør trygges godt om barn skal bruke den. Anbefaling for nettvett for barn vil være å installere et program som heter YouTube Kids der vil du som foreldre kunne filtrere og gi tillatelse til kanaler som du har godkjent👍.

Du modellerer på alle områder

Alt du foretar deg som mamma eller pappa vil være modellerende for barnet på alle områder også når det gjelder mediebruk. Jeg kommer i denne serien til å bruke “tommel opp og tommel ned” og jeg gir en stor tommel opp til deg som foreldre som nå bestemmer deg for at det er du og ikke skjermen som skal danne grunnlag for barnets utvikling på alle områder. Start tidlig å etablere en god dialog samt forklare barnet hva du velger å gjøre knyttet til barnets mediebruk da bygger du en plattform du vil trenge videre knyttet til denne til denne tematikken.

Min oppfordring til deg og nettvett for barn er å la barna utforske mest mulig utenfor skjermen. Når dere har vært på skjerm sammen gjør det da som en naturlig del av dette å snakke sammen om hav dere har sett og hvorfor og hva som var gøy. Det er nå i denne tidlige fasen du som foreldre vil kunne starte byggingen av den gode historien om livet det er modelleres.

Barnets identitet, kropp, følelser og handlinger er noe jeg vil råde deg til å ikke la skjermen undervise barnet om. Barn lurer nemlig på veldig mye -det er du som mamma eller pappa som bør svare på disse spørsmålene. Det er du som mamma eller pappa som er primær sosialiserings-og danningsagenter, og ikke minst: inn mot livssynsdanninga. «Tro på hjemmebane» inkluderer ei bevist forhold til det som blir formidla i alle fortellinger og da er mediefortellingenen og en del av dette.

Skjermpraten, nettvett for barn

  • Barnet skal spørre om lov
  • Mamma og pappa kjenner til alt barnet gjør på skjerm
  • Mamma og pappa skal være enige
  • Mamma og pappa har et bevist forhold til egen skjermbruk
  • Mamma og pappa har et bevist forhold til deling av bilder av barnet
  • Mamma og pappa har alltid blikk kontakt med barnet når de snakker sammen

Godhet, sannhet & tro

I Tro & Medier jobber vi for godhet, sannhet og tro i mediene. Det er også relevant for ditt barns mediehverdag, og for nettvett for barn. Ha gjerne de tre begrepene i bakhodet når dere –allerede i denne alderen –snakker om hva barnet gjør eller ser på skjermen.

Spørsmål kan være: «Hva er det som er gøy med (programmet/spillet? Hvorfor synes du det er gøy?» «Er det noe du ikke liker (kanskje mest aktuelt for de eldste i gruppen), og hvorfor? (kjedelig, skummelt)» Og kan du som forelder snakke med barnet om hva dette sier om Gud –han som har skapt det gode og fine?

Så ville jeg hatt hovedfokus på godhet, skape trygghet og omfavne barnet. Det vil kunne skape et fundament for et fremtidig innebygget filter mot alt som ikke er godt.


Videoene om nettvett er utviklet av FriBU i samarbeid med Tro & Medier, Misjonskirken UNG og Ung baptist.